torsdag 29 mars 2012

Den röda tråden



Det pratas för fullt om vikten av bilden i sociala medier. Större bilder, fler bilder... innebär detta automatiskt bättre bilder? När bilden fångat vår uppmärksamhet och känslan i varumärket är etablerad, då är det dags att klösa loss på tangentbordet för några riviga formuleringar - för du kommer väl inte med innehållslösa budskap?

Du kan själv göra ett enkelt test för att se om det finns samstämmighet i budskapet som förmedlas av text, bild och grafisk design på din hemsida och i dina trycksaker.

Ta en stund och fundera igenom vilka tre ord som du upplever kännetecknar ditt företag. Skriv ner dem.

Gå in på din hemsida (eller trycksak) och ta en titt på bilderna. Vad signalerar de?

Markera sedan all text, kopiera den, klistra in den i ett worddokument och läs om ditt företag. Vad ser du? Vilket intryck får du? Är det samma intryck som av bilderna? Behöver du kanske mer eller rentav mindre text? Annan text?

Gå nu tillbaka till dina tre ledord. Sammanstrålar alltihop till en enhet? Vilka förändringar krävs? 

En stabil grund för varumärket ger frihet och förankring i din externa kommunikation. Genom att ständigt se på ditt företag och omvärdera i takt med att företaget utvecklas behåller du den röda tråden i dina externa kommunikationskanaler – allt för att den utomstående besökaren ska förstå vad varumärket står för.


Annika Dacke
Workshopledare Öppna Dörrarna & Ta plats

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar